Ny maler i The Corner Gallery, Henrietta Hilma Petersen

Jeg er meget glad for at vise Henrietta Hilma Petersens billeder i galleriet. Lige nu har hun indleveret tre store værker, som på hver deres måde viser hendes fantastiske og forunderlige billedeverden.

– The Corner Gallery

Henrietta Hilma Petersen

Jo mere jeg overgiver til det rene ønske, at skildre eller få kontakt til klarheden som den ser ud derfra hvor jeg står, jo stærkere og mere selvstændige bliver billederne.
Jeg henter dem ganske enkelt ned for bedre at kunne være tilstede, de bliver det apparat jeg filtrerer verden igennem og dermed også altid selvbiografiske i en forstand.

Dyr og mennesker går ud på et. De repræsenterer alle små talerør hvorigennem jeg kan ytre mig.
De bliver marionetter i mit system, hvor jeg fortolker, forvrider og forstørrer små og store oplevelser.
Det bliver ofte til fortællinger som for eksempel det billede som jeg har kaldt Små luner, små skridt. Et billede som kredser om specifikke stemninger der har vækket nægteren, ham som bærer sin tosse med stolthed.
For ham er det ingen sag at klæde sig ud og påkalde sig sin usynlige ven på åben gade.
Denne gang for at spørge ham hvordan det egentlig står til, sådan organ-mæssigt.
Og som altid er svaret flertydigt.
Det hyler ham ikke ud.

– Henrietta Hilma Petersen

Skriv et svar

